MBO Medaillespiegel: social media inzet.

Waar we in de eerste ronde in kaart brachten hoe de Nederlandse ROC’s scoren op het gebied van online zichtbaarheid van de websites, gaan we door naar het onderdeel social media; kanalen die enkel toenemen in belang – zeker bij de jongere doelgroepen. Welke communicatiemiddelen worden er ingezet en hoe zit het met het aantal volgers? Dit artikel toont de resultaten.

Voor dit onderdeel van de On-lympics is gekeken naar de social mediakanalen LinkedIn, TikTok, Instagram, Facebook en YouTube. Een ander populair kanaal, Snapchat, leverde helaas geen bruikbare data op en is daarom niet meegenomen in de vergelijking.

 

LinkedIn

Ten eerste het belangrijkste social mediakanaal voor zakelijke Nederland: LinkedIn. Voor de onderwijsinstellingen voornamelijk relevant voor het delen van intern nieuws en het aantrekken van nieuw personeel. Het aantal volgers van de kanalen van de 37 ROC’s die in deze ranking zijn meegenomen variëren van 1346 tot 9670 volgers. De winnaars van dit social mediakanaal zijn het ROC Da Vinci College (6.056) op een derde plek ROC Friesland College die ROC Drenthe College op de hielen zit met 9.689 tegenover 9.670 volgers.

 

TikTok

Het social mediakanaal dat Facebook inmiddels qua bereik is gepasseerd. Helaas is te zien dat weinig ROC’s hier de vruchten van plukken. De helft van de onderwijsinstellingen zet dit social mediakanaal helemaal niet in, en de overige helft benut het kanaal niet maximaal met nul tot en met 47 volgers. Stichting Albeda steekt er met 1414 volgers met kop en schouders bovenuit.

 

Instagram

Nog zo’n social mediakanaal dat enorm populair is onder de jonge doelgroepen. Dit pakken de meeste ROC’s een stuk beter aan. Dit kanaal wordt door elke onderwijsinstelling ingezet en het gemiddeld aantal volgers komt neer op 2.283. De winnaars? Het Deltion College en ROC Midden Nederland steken net boven het gemiddelde uit met 3.687 en 3.775 volgers. Stichting AVENTUS pakt een ruime eerste plek met 13.500 volgers.

 

Facebook

Ook dit kanaal wordt door iedere ROC ingezet met een gemiddeld aantal volgers van 5.489, waarbij het aantal volgers varieert van 1.684 tot 11.169. Dit laatste getal behoort tot de winnaar in deze categorie: ROC Friese Poort. Het Deltion College grijpt met 11.110 net goud mis. De derde plaats gaat naar ROC Alfa College met 9.785.

 

YouTube

Ten slotte nog hét internationale videokanaal YouTube. Nog steeds onverminderd populair. Waar elke ROC een kanaal heeft varieert het aantal volgers enorm. Eén ROC heeft er zelf geen een, waarbij ongeveer drie kwart onder de 500 volgers blijft steken. Stichting Albeda pakt brons (823), ROC van Amsterdam zilver (1.040), en ROC Gilde Opleidingen Beroepsonderwijs en Educatie staat op de eerste plaats en pakt goud met 1.630 volgers.

 

De eindstand

Er zijn twee ROC’s die je in dit artikel vaker hebt gelezen: Stichting Albeda en het Deltion College. Geen wonder dat deze op een eerste en tweede plek uitkomen. Het ROC AVENTUS pakt in de eindstand een bronzen medaille.


Werk je bij een ROC en wil je weten of jouw onderwijsinstelling onderdeel was van het onderzoek en/of de scores inzien? Neem dan contact met ons op.

Het laatste nieuws

© 2021 Schoolgebouw van de toekomst  |  Alle rechten voorbehouden  |  Algemene voorwaarden  |  Privacyverklaring