De keynote van 10 maart: Kirsten Cuppen.

Kirsten Cuppen: docente Nederlands en loopbaanbegeleiding bij ROC Tilburg, winnares van de MBO-Leraar van het Jaar verkiezing 2021 én initiatiefnemer van het Talentenpaspoort. Dat is nogal een rijtje aan prestaties. Deze inspirerende docent zal de keynote verzorgen tijdens de volgende topdialoog van ‘Het schoolgebouw van de Toekomst’ op 10 maart 2022. Wij spraken haar over haar vernieuwende aanpak en visie op het toekomstig onderwijs.

Kirsten is niet voor niets bekroond met de titel ‘Leraar van het Jaar’. Dit is te danken aan haar vernieuwende aanpak, waarin de focus ligt op de persoon áchter de student. Zoals veelal het geval is, is deze visie het resultaat van haar eigen ervaringen. Opletten op wat er verteld werd tijdens de lessen toen ze nog zelf in de schoolbanken zat deed ze niet altijd en veelal was het nut van de lessen voor haar onduidelijk. Dit resulteerde in een brutale student die veelal de lessen vulden met kletsen. En precies daarop werd zij beoordeeld; op haar gedrag. Interesse in waarom ze zich zo gedroeg en vraag naar wie zij als persoon was ontbrak. Dit gemis, resulteerde in haar motivatie om het als docent anders aan te pakken.

 

25% zenden, 75% begeleiding.

De – zoals Kirsten het omschrijft – Citotoets cultuur, waarin studenten enkel worden afgerekend op cijfertjes, en lessen die gevuld zijn met 100% zenden zullen plaats moeten maken voor een cultuur waarin er vanuit het individu wordt gedacht en lessen hierop worden ingericht. De rol van de docent verandert hiermee naar 25% zenden en 75% coaching en begeleiding. Het in gesprek gaan met studenten en met hen levelen; dat is de basis, daar begint goed lesgeven volgens Kirsten. Inzicht in de wensen, talenten en kwaliteiten van de studenten en het onderwijs hierop aanpassen, dat zal zorgen voor de beste individuele ontwikkeling en daarmee een succesvolle en gelukkige toekomstige loopbaan.

Logischerwijs zal het schoolgebouw van de toekomst hier ook uiting aan moeten geven. De ‘blokkendozen’ van nu zullen moeten transformeren in inspirerende gebouwen waarbij  diverse ruimtes en vormen van lesgeven beschikbaar zijn, zodat studenten duidelijkheid krijgen in wat er bij hen past. Dit geldt voor hun toekomstige carrière en ook om het beste uit het onderwijs te halen. Past bijvoorbeeld instructies in een kleine groep bij hen, of blinken zij uit wanneer zij veel zelfstandig werken? Alleen met onderwijs waarbij wordt aangesloten bij het individu worden studenten uitgedaagd en geïnspireerd, wat resulteert in gemotiveerde en goed ontwikkelde studenten. Je leert immers het beste wanneer je iets doet wat je interessant vindt, geeft Kirsten aan.

 

Het Talentenpaspoort.

Deze visie was voor Kirsten ook de motivatie om het Talentenpaspoort te ontwikkelen; een digitaal groeidocument wat wordt ingezet als CV, uitvergroot en een stuk persoonlijker. Zo kunnen studenten ook hobby’s en prestaties uit het privéleven meenemen en kunnen zij hun huidige niveau benoemen, maar ook wat zij zouden willen bereiken in hun loopbaan. De studenten zijn dan ook de eigenaar van het paspoort en bepalen zelf hoe het eruit komt te zien en erin komt te staan. Studenten worden hiermee aangespoord om bewust en kritisch na te denken over hun kennis en kunde, waar ze heen willen en wat de toekomstige doelen zijn binnen hun carrière.

Ook hier komt de coachende rol van de docent terug. Studenten zullen hun kwaliteiten namelijk regelmatig over- of juist onderschatten. Aan docenten de taak om te fungeren als klankboord. Het resultaat is een document dat toekomstige werkgevers een totaalbeeld geeft van de sollicitant die voor hen zit, wat resulteert in betere matches op de arbeidsmarkt. Kirsten vertelt dat haar initiatief heel erg goed ontvangen is en diverse scholen, zoals het MBO College West, Summa College, Curio in Breda en het Topcollege in Amsterdam inmiddels de mogelijkheden voor duurzame implementatie in kaart aan het brengen zijn.

Het is Kirsten’s missie om ervoor te zorgen dat het individu centraal komt te staan in het gehele Nederlandse onderwijs, door de rol van de docent te transformeren en het Talentenpaspoort breed in te zetten. Dit laatste zal dan ook centraal staan in haar keynote tijden de topdialoog van ‘Het Schoolgebouw van de Toekomst’ op 10 maart. Want dat het werkt dat bewijst haar pilot, waarin drie van de drie studenten met een Talentenpaspoort direct bij hun eerste sollicitatie zijn aangenomen.

 

 

Het laatste nieuws

© 2021 Schoolgebouw van de toekomst  |  Alle rechten voorbehouden  |  Algemene voorwaarden  |  Privacyverklaring